Realnost virtuelna, marketing pravi

11.02.2016.

Uncategorized

ellecta

Iako priča o virtuelnoj realnosti (VR) uopšte nije nova, kada je kompanija Oculus predstavila svoj proizvod Rift svi su počeli da veruju da bi jednostavno rešenje konačno moglo biti na dohvat ruke. Da stvar ipak nije tako jednostavna, pokazao je i razvoj ovog proizvoda počevši od prototipa za Kickstarter kampanju 2011. godine pa sve do konačnog proizvoda koji je dostupan korisnicima od januara 2016. godine.

Realna budućnost virtuelne realnosti

U međuvremenu se pored više verzija proizvoda (koje su po solidnoj ceni uglavnom bile dostupne samo developerima) dešavalo još nekoliko zanimljivih stvari za šire narodne mase. Pre svega je Oculus sklopio dogovor sa Samsungom koji je uz svoje Galaxy uređaje nudio mogućnost nabavke i Gear VR-a (ime koje je Samsung dodelio ovom kompletu).

The Oculus Rift headset is tested by attendees at the Eurogamer Expo at Earls Court in London.

Takođe, ovaj duži period od prve najave do konačnog proizvoda, pružio je šansu još nekim (velikim) igračima da uđu u trku i razviju svoje VR platforme. Najbitniji od njih je sigurno Google koji je svojim Cardboard rešenjem napravio potpunu pometnju – praktično je svako sa malo umeća mogao sam da ga napravi od kartona (po nacrtu koji je Google javno objavio) ili da neko od već gotovih rešenja naruči po vrlo pristupačnoj ceni.

Kada Google uđe u trku, jedna “mala” kompanija često ima samo jedan izlaz – da nađe podjednako velikog igrača koji vidi potencijal njenih proizvoda i spreman je da plati za njih.Tako je Oculus postao vlasništvo kompanije Facebook 2014. godine, a suma koja se vezivala za taj transfer iznosila je 2 milijarde dolara.

Marketing u virtuelnoj realnosti

Iako zaista postoje još neke kompanije koje aktivno rade na razvoju sopstvenih rešenja za VR, u ovom trenutku su ipak najbitniji Facebook i Google. Dok se ostali uglavnom fokusiraju na razvoj samog VR proizvoda, jasno je gde Facebook i Google vide potencijal. Svoje poslovne uspehe oba igrača duguju skoro u potpunosti profitu od prodaje oglasnog prostora. I tu stvari postaju zanimljive.

Svako ko je imao makar kratko iskustvo sa virtuelnom realnošću zna da je sadržaj najbitniji. Ili ste oduševljeni, ili vam je dosadno i ne vidite poentu, ili vam je muka zbog “jeftinog” i nakaradno sklopljenog okruženja koje nikako ne prija korisniku. Dakle, jasno je da sadržaj mora biti kvalitetan i zanimljiv, a da se reklama mora u potpunosti uklapati u kontekst.

Facebook je već razvio alat za pravljenje video klipova od 360 stepeni i počeo da promoviše mogućnost postavljanja VR oglasa klijentima. Neki od brendova koji su iskoristili ovu mogućnost su Star Wars, Nestle, AT&T… Na drugoj strani, Google je za sada najbolju primenu VR-a našao na Youtube servisu. Tako su brendovi, među kojima je i Nike iskoristili da postave svoje VR sadržaje.

Alati i budućnost marketinga u VR-u

Ono što je najbolje u celoj priči – još uvek smo na početku.

Još uvek i kompanije i brendovi pokušavaju da osmisle najbolji način za primenu VR tehnologije. U svemu tome žele da im pomognu i kompanije koje proizvode dodatnu opremu za snimanje i produkciju sadržaja. Nikon je predstavio svoju “akcionu kameru” sa imenom KeyMission 360 koja pokriva svih 360 stepeni – u 4K rezoluciji. To je privuklo dosta pažnje i u VR krugovima i vrlo brzo možemo očekivati konkretnu primenu u praksi. Takođe, možemo očekivati da i drugi igrači daju svoj odgovor što će na kraju dovesti do značajno olakšanog pristupa VR tehnologiji.

Kao što smo pomenuli ranije, brendovi koji žele da se uključe u ovu trku i steknu prednost nad konkurencijom moraće na umu da imaju bar dve stvari:

  • Marketing u virtuelnoj realnosti će pratiti iste trendove kao i “klasični” Internet marketing. To znači da će kreativnost i kvalitet sadržaja biti na ceni, a “suvi” advertajzing neće biti dobar izbor. Bez obzira da li se radi o jednostavnom “product placement” konceptu ili nekom složenijem pristupu, sve mora biti urađeno na kreativan način sa ukusom i jasnom poentom.
  • Druga stvar je izbor prave platforme i tehnologije. Da li je to Oculus Rift ili Google Cardboard (ili možda neka druga) može i predstavljati odgovor na pitanje da li se obraćate pravoj publici na pravi način.

Iz svega se da zaključiti da će vam, bar u početku, biti potrebna pomoć onih koji su u koraku sa trendovima, revnosno prate razvoj novih tehnologija i aktivno rade na idejama koje ih koriste na najbolji mogući način.

Mi smo uvek raspoložni da vam pomognemo.

Comments are closed.