Programmatic oglašavanje – #onokad program kupuje oglase

15.01.2016.

Uncategorized

Uroš Cvetojević

Ukoliko se detaljnije upoznati sa oblastima kao što su digitalni marketing i online oglašavanje, znate da je to vrlo dinamična oblast u kojoj se koristi svaka prilika za unapređenje poslovanja i poboljšanje rezultata. Od samog početka je fokus bio na merenju rezultata i postizanju ciljeva na najefikasniji mogući način. Protekle godine je bio primetan brzi rast upotrebe Programmatic oglašavanja koje će, bez sumnje, biti zvezda oglašivačkog “arsenala” u budućnosti. Za početak, evo šta je potrebno znati.

Šta je Programmatic oglašavanje?

Ukratko, termin Programmatic oglašavanje se trenutno vezuje za svaki vid “automatskog” oglašavanja, tj. deo u procesu kupovine/prodaje oglasa u kojem glavnu ulogu umesto čoveka ima neka vrsta programa ili algoritma. Iako je kovanica “programmatic advertising” nešto novije generacije, zapravo sam princip koji stoji iza njega nije velika novina.

Do sada su se stručnjaci iz marketing i advertajzing industrije najčešće sa ovim tipom oglašavanja sretali kroz Real-time Bidding (RTB). Ova vrsta programmatic oglašavanja je sada uobičajen način zakupa oglasnog prostora na vebu i sličan je poslovanju na berzi, samo što se umesto akcijama trguje brojem prikaza oglasa (impresijama). Kada unesete parametre koji se tiču Vaše ciljne publike i budžeta kojim raspolažete, algoritam se trudi da Vam obezbedi što bolje rezultate u “nadmetanju” sa drugim oglašivačima koji ciljaju istu (ili sličnu) ciljnu publiku i imaju svoj budžet za to.

2

Zašto programmatic oglašavanje?

Cilj programmatic oglašavanja je značajno povećanje efikasnosti prilikom kupovine ili prodaje oglasnog prostora. U prethodno pomenutom primeru, istaknuto je da algoritam treba da nađe put do najboljih rezultata u domenu Vašeg budžeta. Međutim, to je samo jedna strana priče. Algoritam mora da nađe jednačinu koja će cenu oglasa držati na tankoj liniji – dovoljno niskoj da budete zadovoljni i Vi i konkurent, ali i dovoljno visokoj da bude zadovoljan i vlasnik platforme koji prodaje oglasni prostor.

Da bi došao do te jednačine, algoritam želi da zameni najslabiju kariku u tom procesu trgovine – čoveka. Neke korake programi dosta brže izvršavaju od čoveka, pa je automatizacija logičan izbor. Takođe, uočavanje obrazaca, izvođenje komplikovanih računskih operacija koje se obavljaju u pozadini bolje (i brže) idu programima nego ljudima. Na drugoj strani, ljudi često nepotrebno unose subjektivnu komponentu u ceo postupak što zna negativno da se odrazi na cenu ili rezultate plaćenih oglasa.

programmatic

Kakva je budućnost programmatic oglašavanja?

Među prvim pitanjima koja se postavljaju jeste i pitanje o ulozi čoveka u svetu programmatic oglašavanja. Naravno, program neće u potpunosti zameniti čoveka. I dalje je fokus na pažljivom planiranju kampanja i podešavanju programa. Takođe, subjektivnost može biti i pozitivna stvar kada je reč o intuiciji koju programi u ovom trenutku ne mogu da oponašaju.

Jedna od “mana” algoritama je nedovoljna transparentnost čitavog postupka koji se obavlja u pozadini pa će čovek imati i ulogu verifikatora kao neko ko donosi konačan sud da li je algoritam dao zadovoljavajuće rezultate ili se radi o klikovima po povoljnoj ceni koji nisu doveli do značajnih konverzija.

Na drugoj strani, unapređenje programa, platformi i algoritama je svakako velika tema. Trebalo bi očekivati neku vrstu “standardizacije” procesa kako bi jedna kampanja bez mnogo muke i utrošenog vremena mogla biti “puštena” na više različitih platformi. Takođe, veliki napredak će biti ostvaren na polju implementacije sistema učenja u algoritam, pa se mogu očekivati programi koji samostalno uočavaju obrasce i predlažu način plasiranja oglasa. Na primer, program može da uoči ciljnu grupu koja je počela da popunjava kontakt formu na Vašem sajtu ali je nikada nije završila. Ta ciljna grupa je pokazala interesovanje za Vaš proizvod i program bi po automatici mogao da predloži oglase koji bi ih podsetili na to uz sugestiju kanala putem kojih bi ti oglasi bili plasirani (na osnovu njihovih godina, navika, geolokacije…).

Zaključak

Kao zaključak, mogu se podvući dve stvari:

1) Programmatic oglašavanje je važna tema koja će u budućnosti postati još značajnija i sada je vreme da se uključite.

2) Ovakav vid oglašavanja i dalje zahteva previše vremena za podešavanje. Kada se uzme u obzir i veći broj platformi koje često nisu međusobno “kompatibilne”, jasno je da će Vam biti potrebna stručna podrška.

Našu adresu znate!

Comments are closed.

Uroš Cvetojević

PPC Specialist

Profesionalnu karijeru u Ellecta Digital gradi od 2014. godine. U početku kao pojedinac, a danas kao koordinator odeljenja za digitalno oglašavanje unutar Ellecte radio je na velikim i izazovnim projektima kako u zemlji tako i u inostranstvu među kojma se mogu izdvojiti InspirishiMe, Violife, KFC, Pepsico itd. Omiljena izreka: Ne postoje neosvojive tvrđave, već samo loši napadači :)

Još od autora:
Uroš Cvetojević