Na Vajberu svašta novo

21.03.2016.

Uncategorized

Zorana Vojinović

O Vajberu u Srbiji nije potrebno pisati veliki uvod. Ova aplikacija za razmenu poruka je verovatno instalirana na više od 90% pametnih uređaja u Srbiji. Verovatno vam nije poznato da je i Vajber prošao kroz proces akvizicije kada ga je u februaru 2014. godine kupio Rakuten, najveći japanski sajt za onlajn kupovinu. Vrednost transakcije je iznosila 900 miliona dolara.

Rakuten To Buy Viber Internet Messaging App For $900 Million

Vajber sada – tri godine kasnije

Da je Rakuten znao šta radi pokazuje i rast u broju korisnika sa “skromnih” 280 miliona na broj korisnika koji je sada veći od 700 miliona. Poređenja radi, glavni Vajberov konkurent – WhatsApp – je krajem te iste 2014. godine prodat Fejsbuku za neverovatne 22 milijarde dolara. Trenutno WhatsApp ima oko 900 miliona aktivnih korisnika na mesečnom nivou i to je naravno za svako divljenje. Međutim, Vajber i dalje ima jednu veliku prednost – poslovni model.

Zvuči čudno, ali WhatsApp još uvek nema jasno definisan poslovni model. Znajući ko je vlasnik, možemo pretpostaviti u kom će smeru ta priča ići, ali je u ovom trenutku bitno primetiti da Vajber bitku sa prilično “atraktivnijim” konkurentom vodi konstantnim inovacijama i unapređenjem servisa.

Iz privatnih grupa u javne razgovore

Od obične razmene poruka, Vajber je konstantno implementirao nove funkcionalnosti. Od samog starta je deo poslovnog modela bazirao na tržištu “stikera” koji su ga učinili različitim (i zanimljivijim?) od konkurencije, a brzo su usledili glasovni i video razgovori.

Jedna od većih novina koja je došla iz Vajberove kuhinje jeste javni čet koji predstavlja skok u potpuno drugačiju sferu komunikacije od one u kojoj se do sada nalazio. Ova opcija je i dalje dostupna samo odabranim “partnerima” u ograničenom broju zemalja (broj i jednih i drugih se konstantno uvećava), a namenjena je pre svega brendovima, različitim organizacijama i pojedincima koji svojim “pratiocima” mogu ponuditi zanimljiv i koristan sadržaj.

viber public chat
Za sada, korisnik u javnom četu može imati jednu od dve uloge: učesnik ili pratilac. Učesnici imaju mogućnost kreiranja sadržaja u javnoj grupi dok pratioci mogu (kao što im ime kaže) samo pratiti razmenu sadržaja koji postavljalju učesnici. Međutim, to bi se uskoro moglo promeniti jer već stižu najave da će se u nekoj od narednih verzija implementirati i mogućnost komentarisanja tog sadržaja.

Sad ga vidiš – sad ga ne vidiš

Još jedna od novosti koje su ugledale svetlost dana jeste brisanje poslatih poruka. Ukoliko želite da iz nekog razloga obrišete Vajber poruku koju ste poslali sada to i možete da uradite. Dovoljno je samo da malo duže zadržite prst na toj poruci i Vajber će vam ponuditi opciju da je obrišete. Postoji mogućnost da poruku uklonite samo sa svog ekrana ili je uklonite sa ekrana svih kojima je ona poslata.

Iako se možda ne vidi na prvi pogled, ova opcija verovatno predstavlja i svojevrsni test tehničkih mogućnosti koje će kasnije poslužiti za moderaciju sadržaja u javnim grupama (brisanje neprimerenih komentara na primer). Ukratko, Vajber je čvrsto odlučio da pojača “društvenu” komponentu koja je do sada uglavnom krasila društvene mreže.

Viber Wink app
Kada smo već kod nestajanja, Vajber ima još iznenađenja. Ako do sada niste čuli, tu je nova aplikacija pod imenom Wink. Radi se o aplikaciji koja je slična Snapchatu, tj. korisnik ima mogućnost da kreira i pošalje sadržaj (putem Vajbera) koji će zatim automatski biti obrisan nakon što primalac vidi poruku.

Kada se kockice sklope – monetizacija

Postavlja se pitanje, u kom smeru će nas ove novine odvesti i šta sve korisnici mogu očekivati na tom putu. Naravno, radi se o zauzimanju pozicije za ozbiljnu monetizaciju servisa. Uplovljavanjem u vode društvenih mreža, otvara se mogućnost za ozbiljniju prodaju oglasnog prostora (poput Facebook, Instagram, Twitter pa i Gmail oglasa).

Moderacija komentara u javnim grupama će verovatno posredno stvoriti i mogućnost da brendovi koriste Vajber u konkretnije svrhe (poput rezervacije smeštaja, prodaje/kupovine karata, itd.). Wink je tu da “pogura” video poruke kao format komunikacije, što bi trebalo da stvori prostor i za video oglase pa i kampanje kakve se mogu videti na Snapchatu.

Po svemu sudeći, očekuje nas zanimljiv period. Uz cilj da se Vajber dodatno popularizuje u Americi, jasno je da korisnici mogu očekivati još mogućnosti i unapređenja. Sa druge strane korisnici će morati da prihvate načine monetizacije (oglase). Brendovi će u svemu tome dobiti priliku da koriste još jedan kanal komunikacije sa korisnicima. Možda je baš to prilika koju ne želite da propustite.

Comments are closed.