Koliko košta lajk ili ko o čemu, baba o lajkovima

14.10.2013.

Marketing , Oglašavanje

Milica Denić

Ako još uvek nismo imali priliku da se upoznamo, Ellecta Digital je full-service digitalna agencija čiji blog čitate a za koju se u poslovnim krugovima šuška da ima jako kvalitetan tim koji zna na neki, njima svojstven način, da pruži klijentima izvanredan spoj tradicionalnog marketinga, odnosa s javnošću, ePR-a i novih tehnologija, imajući pritom mogućnost da klijentima ponudi najbolje moguće rešenje za bilo koju formu promocije putem digitalnih kanala (otuda i epitet “full-service”).

Do zaposlenja u Ellecti došla sam sasvim slučajno, pre tri meseca, pretraživajući hashtagove na twitteru pod nazivom #posao. U to vreme i tri godine unazad radila sam freelance ePR, imala par klijenata i u međuvremenu tražila stalan angažman. Iskreno, izbegavala sam digitalne agencije jer su na prvi pogled opterećivale, počev od obima posla, pa sve do površnosti i nekvalitetne usluge koja je rezultat još nekvalitetnijeg rada.

Facebook post po post, tvit to tvit, upoznavala sam Ellecta tim, kao i klijente koje sada uspešno vodim i na moje zadovoljstvo sve sam više dolazila do zaključka da je ono što se šuškalo po poslovnim kuloarima zaista tačno. Nakon rada kao freelancer, zaista mi je bila potrebno okruženje koje može kanalisati i primeniti moje ideje, a iz ove perspektive čini mi se da kao freelancer nisam imala puno prostora za to. Može se reći da sam na neki način progledala, procvetala, ponovo se rodila, bacila tefter u kome sam godinama unazad zapisivala kreativne ideje i, konačno, počela da ih primenjujem u svakodnevnom poslovanju.

Ellecta je tim sastavljen od svestranih ljudi. Već čujem stručnjake koji će reći da ovo nije dobro za kvalitetno poslovanje. Nije dobro, ako se dobro ne kanališe, da se razumemo. Ali kada vi u timu imate ljude koji u proseku znaju dovoljno o marketingu, PR-u, ePR-u, video produkciji, web dizajnu, mobile aplikacijama, dakle kada ste bukvalno pokrili sve oblasti, uspeh je zagarantovan jer se tim međusobno dopunjuje, pri čemu uvek neko zablista u oblasti koju najbolje poznaje. Trebalo bi da samo vidite kako izgleda naš brainstorming.

Međutim, tema ovog posta nije Ellecta, već tužna realnost koja je ujedno i naslov ovog blog posta: “Koliko košta lajk ili ko o čemu, baba o lajkovima”.

Ukoliko ste iz struke, pretpostavljam da već znate o čemu pišem. Zamislite situaciju u kojoj Klijent, koji nema nikakvo predznanje o digitalnim tehnologijama, želi da proširi svoj posao i na internetu, uz određeni probni budžet. Klijent nekako dolazi do agencije “Lajkuj”, i kao jedini zahtev/merilo uspeha ističe da u jednom mesecu okupi što više  fanova na svojoj Facebook stranici. Pošto su vremena teška i svaki klijent je kao bogom dan, “Lajkuj” se odlučuje da ide klijentu uz dlaku i garantuje mu da će nekako dovesti zadati broj fanova.

Agencija “Lajkuj” je dakle dobila klijenta, ali nije uradila digitalnu stratešku platformu komunikacije, ni definisanje ciljne grupe (jer na to nije ni pomislila). Njen jedini cilj i zadatak je da dovede zadati broj fanova, što znači da ide na kvantitet, a ne na kvalitet fanova. Pošto je budžet ograničen, agenciji “Lajkuj” postaje jako teško da FB kampanjama  regularno, a pritom i ciljano, dovede toliki broj ljudi. Da ne bi izgubila klijenta koji je ubeđen da je jedino bitan broj lajkova, agencija počinje da se služi raznim metodama spamovanja, da bi posle nekoliko meseci skandalozno besmislenih radnji nekako dostigla zadati cilj. Međutim, nezadovoljni korisnici prijavljuju stranicu i ona biva ugašena, što naravno predstavlja šok za klijenta.

Klijentu se uprkos ulaganjima u ovaj vid oglašavanja prodaja nije povećala, jer fanovi koji su generisani ili kupljeni neprikladnom metodom jednostavno nisu njegova ciljna grupa. I pored naizgled sjajnih izveštaja o fenomenalnom rastu broja fanova, klijentova stranica je ugašena i on počinje da sumnja da li je ovaj vid oglašavanja uopšte neophodan. Agencija “Lajkuj” gubi klijenta, zato što je čudnim metodama išla na kvantitet, a ne na kvalitet. Što je najbitnije, Klijent gubi interesovanje za ovaj vid oglašavanja, a celokupno tržište gubi na značaju jer umesto jednog oglašivača više, sada postoji jedan manje. Cena lajka u ovom primeru bila je previsoka ne samo za klijenta (kome je ugašena stranica) već i za tržište u celini.

Stoga, ukoliko razmišljate da prvi put na pravi način nastupite na društvenim mrežama, ili planirate da revidirate svoj nastup, naš savet je da izbegavate agencije koje vam daju garancije o broju fanova, kao i agencije koje nisu članice IAB-a. Imajte na umu da kvalitetne stranice okupljaju prave, pažljivo sakupljene i dobro tretirane fanove, i da dugoročno samo one ostvaruju željene rezultate. I za kraj, ne zaboravite da se lajkovi, kao i poverenje, ne mogu kupiti. Mogu se samo steći i zaraditi.

Comments are closed.