Google Analytics: Šta je potrebno da znate o svom sajtu?

08.12.2015.

Uncategorized

Zorana Vojinović

Kada je reč o servisima i alatatima koji dolaze iz Gugla, na početku ih možemo podeliti na dve kategorije – one koji su nastali u Guglu i one koji su preuzeti od drugih inovatora. Google Analytics je deo ovih drugih.

Nakon što je u aprilu 2005. godine Google preuzeo Urchin, u novembru iste godine je predstavljen novi servis Google Analytics koji je zapravo svima dostupan “tek” od avgusta 2006. godine. Nije bilo teško pretpostaviti da će vrlo brzo postati neka vrsta standarda i najčešće korišćen servis za analizu posećenosti sajtova. Evo nekih od pitanja na koja vam može dati odgovor:

Publika i posete

Najčešće i verovatno prvo pitanje na koje želite odgovor kada je reč o Vašem sajtu jeste “Koliko posetilaca dolazi na sajt?”. Pored ove statistike koju možete pratiti za različite periode, na istom mestu možete videti koliko je stranica otvoreno kao i prosečno vreme zadržavanja. Jedna od značajnijih funkcija je uporedni prikaz statistike za različite periode (npr. statistika posećenosti iz tekućeg meseca upoređena sa prošlogodišnjom statistikom istog meseca).

Analizirajući različite opsege, u ovom delu možete izvesti zaključke o tome koje je doba dana sa najvećom posetom, koji dan u nedelji, koji mesec u godini. Ovi zaključci Vam mogu pomoći oko strateških odluka, praćenja i poboljšanja rezultata Vaših aktivnosti.

Audience-Overview-Google-Analytics

Izvori poseta

Kada budete postali svesni da je Vaš sajt posećen, interesovaće Vas odakle svi ti ljudi dolaze. U delu Google Analytics servisa koji se bavi akvizicijom posetilaca možete između ostalog da vidite da li Vaši posetioci do sajta dolaze preko google pretrage, direktnim kucanjem linka u browseru, klikom na link na nekom drugom sajtu ili je izvor posete google oglašavanje. Ovaj deo je vrlo bitan kada želite da analizirate koji kanali komunikacije su najbolji za plasiranje Vaših kampanja.

Da li je Facebook odgovarajući kanal ili je kombinacija Twittera i LinkedIn-a možda bolja za Vaš brend? Da li Facebook oglašavanje donosi rezultate u pogledu poseta ili kupovina? Možda neki drugi sajt dovodi veliki broj posetilaca do Vašeg sajta? Jedan od bitnijih zaključaka koje možete doneti tiče se optimizacije Vašeg sajta za pretraživače. Da li je Vaš sajt vidljiv u Google pretrazi? Koji je sadržaj najvidljiviji a koji privlači najviše poseta?

google-analytics-acquisition-channels-overview

Ponašanje posetilaca na Vašem sajtu

Naravno, već znate da nije dovoljno samo dovesti posetioce na sajt. Oni moraju brzo i bez previše “lutanja” naći ono zbog čega su došli. Behavior segment će Vam dati uvid u to kako se posetioci Vašeg sajta snalaze na njemu. Ovde možete videti koje su to stranice na koje najčešće “sleću” ali i gde nakon toga odlaze. Da li je sledeća stranica takođe na Vašem sajtu? Ili posetioci brzo odlaze klikom na neki od linkova koji vode na drugi sajt?

Kada vodite računa o zadovoljstvu Vaših posetilaca, morate posebno obratiti pažnju na brzinu učitavanja Vašeg sajta. U ovom delu možete videti prosečno vreme učitavanja stranica i sami doneti zaključke da li je tu potrebno unositi neke izmene, optimizovati sadržaj ili doneti odluke o poboljšanju servera.

Google-Analytics-Behavior-Overview

Nekoliko dodatnih saveta

Odgovori na osnovna pitanja koja su ovde navedena su samo početak. Google Analytics je alat koji nudi mnogo više mogućnosti. Analiza postaje bolja ukoliko je “višedimenzionalna”, tačnije uključuje više faktora kako biste dobili kompletniju sliku. Evo nekoliko primera:

Ukoliko je prosečno vreme zadržavanja korisnika na stranici 10 minuta, to nije nužno dobra stvar – ukoliko je za čitanje sadržaja u proseku potrebno 3 minuta. To je znak da još jednom obratite pažnju da li korisnicima pažnju sa bitnih stvari odvlače elementi koji nisu važni?

Bounce rate je velika tema u analizi posećenosti. Ovaj broj predstavlja procenat korisnika koji su sajt napustili nakon što su posetili samo jednu stranicu. Veliki bounce rate se uglavnom smatra negativnim znakom ali često i nema preveliki značaj za dobro osmišljene sajtove i kampanje. Ipak, ovo može biti znak da još jednom analizirate stranice sa velikim bounce procentom i vidite zašto se tačno posetioci ne zadržavaju na sajtu.

Postavljanje “ciljeva” je još jedna od mogućnosti ovog alata. Moguće je na primer pratiti analitiku koliko je posetilaca kliknulo dugme za download nekog sadržaja sa Vašeg sajta. Ukoliko to uporedite sa ukupnim brojem posetilaca te stranice možete videti da li je CallToAction sadržaj odgovarajući, da li je možda potrebno promeniti raspored elemenata i slično.

Kako biste stekli uvid u sve mogućnosti, preporučujemo da sami istražite Google Analytics ili unajmite nekoga ko je stručan u ovoj oblasti kako biste doneli prave zaključke zasnovane na pravim podacima.

Comments are closed.